عصاره‌ی لوبیای لوپن می‌تواند درمانی قدرتمند برای دیابت باشد

 29 اوت 2017- محققان دانشگاهCurtin  اعلام کردند که یک قدم به تولید یک مکمل غذایی که می‌تواند از بسیاری از داروهای دیابت موثرتر عمل کند، نزدیکتر شده‌اند.

 پروفسور Newsholme رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: عصاره‌ی دانه‌ی lupin که در تحقیقات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است، قادر به تنظیم قند خون می‌باشد، عصاره‌ی دانه‌ی لوپن می‌تواند ترشح انسولین را در سلولهای بتا تحریک کند.

 در دیابت بامزه، پانکراس به اندازه‌ی کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا سلولها به انسولین تولید شده پاسخ نمی‌دهند و نتیجه‌ی آن افزایش مقدار گلوکز در خون است که نمی‌تواند توسط سلولها جذب و استفاده شود.

 پرفسور Newsholme می‌گوید: اگر چه این تحقیق در مراحل اولیه‌ی خود است اما عصاره‌ی لوپن می‌تواند به محصولاتی با پایه‌ی ماست یا نوشیدنیها اضافه شود و قبل ازغذا مصرف گردد، اینکار می‌تواند افزایش قندخون پس از صرف غذا را کاهش دهد. پیک قند خون پس از صرف غذا بویژه برای افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت خطرناک است، در افراد غیر دیابتی که ترشح هورمون در آنها نرمال است، پیک افزایش قندخون پس از صرف غذا بسیار کمتر است زیرا هورمون انسولین به مقدار کافی برای کنترل آن ترشح می‌شود اما وقتی ما به سمت افزایش خطر ابتلا به دیابت، می‌رویم (پیش دیابت) این پیک افزایش یافته و بسیار کندتر به حالت نرمال بر می‌گردد.

 پرفسور Newsholme می‌گوید: احتمالاً آزمایشات انسانی بر روی دارو یا مکمل تهیه شده از عصاره‌ی این دانه در 2 تا 3 سال آینده آغاز خواهد شد و تا حدود 5 سال دیگر این آزمایشات تکمیل می‌شوند. محققان درصدد همکاری با شرکت‌های مواد غذایی برای بازاریابی محصول بدست آمده ازعصاره‌ی دانه‌ی lupin هستند.

 پرفسور Newsholme گفت: کارآزمایی‌های دارویی غالباً 10 تا 15 سال بطول می‌انجامند اما دانه‌ی lupin که یک محصول تغذیه‌ای است، احتمالاً بسیار سریعتر به بازار خواهد آمد. او افزود: محققان دانشگاه  Curtin در حال همکاری با یکی از تولید کنندگان گیاه لوپن در غرب استرالیا برای پیشبرد این پروژه هستند. محققان یافته‌های خود را در دو کنفرانس دیابت در Perthدر هفته‌ی گذشته ارائه کردند.

منبع:

www.abc.net.au/news/2017-08-29/lupin-seeds-could-help-treat-diabetes/8849846